Statische bovenlaag

FAQ – Antwoord op al je vragen

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS – FESTIVAL SING! 2023 Holland Harmony

Locatie, datum, tijd, parkeren etc.

  • Waar en wanneer is het Festival Sing! 2023
    Het Festival wordt gehouden in Theater Orpheus in Apeldoorn op vrijdag 24 en zaterdag 25 maart 2023
  • Wat is het adres van Orpheus Apeldoorn 
    Het adres is:  Churchillplein 1, 7314 BZ Apeldoorn
  • Waar kan ik parkeren, dicht bij het theater?
    Je kunt op twee plekken dicht bij het theater parkeren:
    Parkeergarage Orpheus
    420 plaatsen, twee minuten lopen
    Soerenseweg 10, Apeldoorn (7314 CD)
    Parkeergarage Museum Centrum
    700 plaatsen, vijf minuten lopen
    Roggestraat 133, Apeldoorn (7311 CC)
    Je kunt je auto ook dichtbij gratis parkeren, zie verder www.prettigparkeren.nl/kaart/#!Apeldoorn/
  • Parkeer-uitrijkaarten
    De uitrijkaarten die je vooraf kunt bestellen/hebt besteld zijn in Parkeergarage Orpheus én in Parkeergarage Museum Centrum geldig. Niet gebruikte parkeerkaarten kunnen niet geretourneerd worden.
  • Kan ik meer keren per dag in en uit rijden in de parkeergarages met dezelfde uitrijkaart?
    Nee, dat kan niet. Je kunt één keer in- en één keer uitrijden. Daarna is de kaart niet meer geldig. Als je meer keren per dag heen en weer naar bijv. je hotel wilt rijden is het beter telkens een apart parkeerkaartje te kopen.
  • Kan ik met openbaar vervoer vanaf mijn hotel naar het Theater
    De mogelijkheden voor openbaar vervoer vanaf je hotel zul je zelf moeten uitzoeken, maar op de website van Holland Harmony/Festival staan reeds enkele opties vernoemd.

Openings- en aanvangstijden 

  • Hoe laat gaat het theater open op vrijdag?
    Het theater gaat om 08.00 uur open. Vanaf dat moment is de info balie ook geopend en kunnen groepen naar hun inzingzaal.
  • Hoe laat gaat het theater open op zaterdag?
    Het theater gaat om 08.00 uur open. Vanaf dat moment is de info balie ook geopend en kunnen groepen naar hun inzingzaal.
  • Hoe laat begint de vrijdag-competitie voor de kwartetten?
    De opening is om 09.45 uur door de voorzitter van Holland Harmony en de Festival Manager. De micwarmer start om 10.00 uur.
  • Hoe laat begint de kwartetfinale vrijdagavond?
    De finale begint om 19.30 uur en eindigt om 22.00 uur.
  • Hoe laat begint de koorcompetitie zaterdag?
    De koorcompetitie wordt geopend door de Master of Ceremony om 09.45 uur.
    De micwarmer start om 10.00 uur.
  • Tot hoe laat duurt de koorcompetitie zaterdag?
    De koorcompetitie eindigt inclusief de uitslag rond 15.30 uur.
    Na afloop van de competitie is er zaterdagmiddag nog een ‘after-programma’: 
    één kwartet en één koor worden (op uitnodiging van de judges!) gecoacht under glass. 
  • Hoe laat begint de Zaterdagavond show?
    De zaterdagavond show begint om 19.30 uur en duurt tot 21.45 uur. 
  • Hoe laat is de lunch?
    Op vrijdag is de lunch gepland tussen 12.30 en 13.30 uur.
    Op zaterdag is de lunch gepland tussen 12.30 en 13.30 uur.
  • Hoe laat is het diner?
    Op vrijdag is het diner gepland tussen 17.30 en 19.00 uur
    Op zaterdag is het diner gepland tussen 17.30 en 19.00 uur

Badges, informatie, inzingzalen, kleedruimtes

  • Waar halen we onze badges, pins etc. op?
    Voor elke deelnemende groep (kwartet of koor) ligt er een envelop bij de infobalie van het Festival (ingang West van Orpheus) klaar. Deze wordt aan de contactpersoon van de groep meegegeven, óf aan degene die het eerst de envelop komt halen. De infobalie is op vrijdag en op zaterdag open vanaf 08.00 uur tot 5 minuten voor aanvang van de finale c.q. show.
  • Ik kom éérder naar het theater dan de rest van mijn groep. Mag ik dan alvast mijn spullen uit de envelop krijgen bij de info-balie?
    Wie zich het eerst van een groep meldt, krijgt ALLES mee voor de hele groep en is er dus op dat moment verantwoordelijk voor dat alles verstrekt wordt aan de overige leden van de groep. Bij de info-balie noteren we het  mobiele nummer van degene die voor de betreffende groep alles heeft meegenomen, zodat de overigen die zich melden, contact kunnen zoeken.
  • Welke inzingzaal hebben wij, en vanaf hoe laat kunnen we erin?
    Elke groep krijgt een inzingzaal toegewezen. Informatie daarover zit in de envelop die je ophaalt bij de info balie. De inzingzaal is ca. 2 uur in totaal ter beschikking van de groep, zijnde ca. 1,5 uur tot 2 uur vóór de podiumtijd en indien mogelijk ca. 15 minuten na de podiumtijd. 
  • Kunnen we omkleden in onze inzingzaal en mogen we onze spullen daar laten?
    De inzingzaal is maximaal 2 uur ter beschikking van de groep. Het is de bedoeling dat je die tijd effectief gebruikt voor inzingen/focussen etc. Omkleden, make-uppen etc. kun je het best doen in de daarvoor ingericht kleedruimte Dames en kleedruimte Heren. (zie plattegrond). Daar zijn spiegels en kledingrekken en daar kan je kleding blijven hangen, de hele dag.
    Wij raden aan om waardevolle spullen naar de bewaakte garderobe te brengen.  
    Je kunt géén spullen in de inzingzaal achterlaten, je komt niet altijd terug in dezelfde zaal na je optreden. Meteen na jullie groep wordt deze vaak door een volgend koor/kwartet gebruikt.
  • Moet ik het Holland Harmony keycord dat ik al heb meebrengen?
    Dat mag, maar hoeft niet. Er liggen voldoende nieuwe keycords klaar voor wie er geen (bij zich) heeft.
    We vragen wel om de nieuwe keycords na afloop van het Festival weer in te leveren.
  • Krijgen de Firsttimers weer een firsttimer vaantje? Moeten wij hen nog aanmelden?
    Aan koren en kwartetten is inmiddels gevraagd een email te beantwoorden over hun firsttimers of newbees. Zij krijgen dit jaar géén vaantje meer, maar er wordt op een andere manier aandacht aan besteed. Het koor/kwartet wordt verzocht vóór 1 maart hierover een email te sturen aan theavanbergen@home.nl

Tickets

  • Kunnen er fans komen luisteren?
    Zeker, graag zelfs. Iedereen is welkom op de vrijdag overdag, vrijdagavond, zaterdag overdag en zaterdagavond, tegen overlegging van een toegangsticket voor het betreffende dagdeel.
  •  Waar zijn de toegangstickets te koop?
    Toegangstickets kunnen vooraf worden aangeschaft via de website van Holland Harmony/Festival/Tickets. Kopen en betalen digitaal. De bevestiging die je op je email ontvangt moet worden getoond (op mobieltje óf geprint) bij de infobalie van het Festival (Ingang West van Orpheus Apeldoorn), waarna een toegangsticket wordt overhandigd.
    Tickets zijn óók nog te koop aan de infobalie van het Festival bij de ingang van het theater.
    Het ticket kan uitsluitend digitaal  worden besteld of per pinbetaling worden afgerekend. We werken niet met contant geld.
    www.hollandharmony.nl/sing-2023-registreren-en-tickets

Kwartetcompetitie

  • Hoe zit het met de kwartetfinale? Wie kan er in de finale komen?
    De scores van de kwartetcompetitie overdag bepalen de ‘top 5’ van de kwartetcompetitie. De 5 best scorende kwartetten uit de Holland Harmony competitie én de 5 best scorende kwartetten uit de Internationale competitie treden ‘s avonds in de finale aan om te strijden voor de gouden, zilveren en bronzen medaille. 
  • Wanneer is de uitslag van de kwartetcompetitie?
    De uitslag van de kwartetcompetitie vindt plaats ná de kwartetfinale. De scores en rankings van alle kwartetten worden ná de finale bekendgemaakt.

Koorcompetitie

  • Wordt er gebruik gemaakt van gordijnen op het podium
    Bij de kwartetcompetitie en – finale worden géén gordijnen gebruikt. De kwartetten komen vanuit de coulissen op. Bij de opkomst van het eerste kwartetlid begint de jurering.
    Bij de koorcompetitie worden wél gordijnen gebruikt. De koren kunnen zich achter de gordijnen eerst opstellen. Als de dirigent het sein aan de stagemanager geeft dat het koor klaar staat, wordt het koor aangekondigd, gaan de gordijnen open en vanaf dat moment start de jurering.
  • Van welke kant komen we op het podium, langs welke kant gaan we er weer vanaf?
    Koren en kwartetten komen vanuit de zaal gezien van rechts op en verlaten links het podium weer.
  • Hoeveel risers staan er op het podium?
    Er staan 10 risers op het podium, 4-traps. De meeste koren gebruiken 3-traps, dus ben je ervan bewust dat de risers op het podium één rij hoger zijn. Ze hebben back-rails ter beveiliging en de risers worden netjes afgewerkt met voile doeken, die belicht worden.
  • Hoeveel ruimte is er op het podium vóór de risers?
    De twee uiterste hoeken van de risers staan 4,5 meter verwijderd van de podium rand. Je hebt dus ca. 3,5 tot 4 meter ‘speelruimte’ vóór de risers. De middelste riser staat zelfs bijna 8 meter van de podiumrand verwijderd! Let op: er staan microfoons en monitoren net voor de rand van het podium! 

Lunches / diners / consumpties / prijzen

  • Moet ik reserveren voor de lunch en of het diner?
    Als je in het restaurant wilt zitten en gebruik wilt maken van de buffetten (zowel bij de lunch als bij het diner) dan moet je vooraf reserveren en betalen.  Reserveren voor de buffetten is niet meer mogelijk. De ’to-go’ lunch en diner kun je zonder reservering in het theater verkrijgen.
  • Mag ik mijn eigen lunch of diner meebrengen en in het theater opeten?
    Helaas, dat is niet toegestaan. 
  • Kunnen we met een grote groep/het hele koor bij elkaar zitten tijdens de lunch/diner in het restaurant?
    Dat is niet zeker, dat hangt af van de drukte op enig moment. Er kunnen geen plaatsen worden gereserveerd. Er zijn grotere/langere tafels, en kleinere settings. 
  • Hoe moeten we de drankjes etc in het theater betalen?
    Er is koffie/thee etc., softdrinks, bier, wijn etc. verkrijgbaar. Er wordt uitsluitend betaald met pin/contactloos.
  • Moet je consumptiebonnen vooraf kopen?
    Nee, consumpties worden per pin/contactloos afgerekend. De organisatie maakt voor gasten en speciale momenten gebruik van consumptiemunten, maar die zijn niet te koop voor publiek en deelnemers.
  • Zijn er snacks voor de lekkere trek tussendoor te koop in het theater?
    Ja, aan de bar zijn zoete en hartige snacks verkrijgbaar, ’s avonds kan er ook bittergarnituur worden besteld.
  • Kunnen gasten/fans óók mee-eten van het buffet?
    Deze optie is inmiddels gesloten

Registraties

  • Ik kan op het laatste moment tóch niet komen, krijg ik geld terug?
    Nee, wij geven geen geld terug. Je kunt het best een annuleringsverzekering afsluiten om bij calamiteiten de hotel-, deelname en verblijfskosten terug te kunnen vorderen.
  • Mogen we het aantal koorleden nog aanpassen na het sluiten van de registratie?
    Ja, dat kan: toevoegen mag tot 1 maart.  Hiervoor moeten uiteraard dan alsnog registratiekosten worden betaald. Afmelden van leden op het podium tijdens het Festival mag ook, echter hiervoor wordt geen restitutie gegeven. 
  • Moeten we onze dirigent registreren?
    Ja, alle mensen die op  het podium staan, moeten worden geregistreerd, dus ook de dirigent!

Functies

  • Wat is een scout?
    Een scout is iemand die door het koor of kwartet wordt gevraagd het manusje van alles te zijn op de dag van de competitie. De scout gaat naar de briefing/stage exploration, zorgt dat koor/kwartet op tijd in de inzingzaal is, op tijd klaar is met voorbereiden, spullen bewaart/bewaakt tijdens optreden, moed inspreekt etc.
    De scout is géén lid van het koor en betaalt géén registratiekosten, maar wel de kosten voor een passe-partout óf voor toegangstickets voor de dag dat hij/zij aanwezig is.
  • Wat is een courier?
    Een courier is iemand die namens de organisatie van het Festival de koren en kwartetten vanuit hun inzingruimte naar het podium brengt. Hij/zij klopt 5 minuten vóór vertrek uit de inzingzaal op de deur om aan te geven dat over 5 minuten het koor/kwartet naar het podium moet. 
  • Wat is een marshall?
    Een marshall is iemand die namens de organisatie van het Festival bij de toegangsdeuren van theaterzaal staat om publiek in en uit te laten, toegangskaarten te controleren en te zorgen dat de deuren tijdig dicht zijn als de Master of Ceremony aangeeft dat de volgende contestant klaar staat voor optreden. De marshall ziet er op toe dat er tijdens het optreden van het kwartet of het koor géén mensen naar binnen of naar buiten gaan. Het verlaten van de zaal en het binnenkomen mag uitsluitend tussen twee optredens in en tijdens de pauzes.
  • Wat is een mw?
    Mw staat voor mic-warmer: het koor of kwartet dat vóórdat de competitie écht begint al twee songs zingt om de jury de gelegenheid te geven te checken of zij goed zitten, goed alles kunnen zien en horen, en samen af te kunnen stemmen of ze op eenzelfde niveau van beoordeling zitten. Een mw wordt wél beoordeeld, maar kan niet in de prijzen vallen.
    Tussen de twee songs van de micwarmer en eventueel na afloop van het optreden van de micwarmer kan er overleg nodig zijn met bijv. techniek om het geluid nog verder af te stemmen.
  • Wat is een mc?
    Mc staat voor mic-cooler: het koor of kwartet dat ná afloop van de competitie nog enkele songs zingt. Zij worden niet beoordeeld, zodat de jury gedurende die tijd de gelegenheid heeft om te overleggen over de eindeindslag van de competitie. De mic cooler is vaak de gast van het weekend, en is niet gehouden aan het zingen van 2 songs. Dat zijn er vaak 3 of 4.
  • Wat is een MoC?
    MoC staat voor : Master of Ceremony: oftewel degene die de competitie of de show presenteert. De presentatie van de competitie moet neutraal worden gedaan, zodanig dat alle koren c.q. kwartetten eenzelfde soort introductie krijgen. De presentatie van een show is vaak met grapjes en leuke anekdotes en mogen de aankondigingen van de koren en kwartetten wel lovende woorden bevatten, gesproken worden over hoogtepunten etc.
  • Wat is een CoJ?
    CoJ staat voor Chairman of Judges, oftewel de voorzitter van de jury. De judges zitten in de zaal op een rij te jureren. De voorzitter haalt de scoreformulieren bij de judges op en brengt deze naar de administratie-desk, waar de formulieren in een computerprogramma worden verwerkt. De CoJ is vanaf de start van de competitie verantwoordelijk voor het verloop en de uitslag van de competitie. Met name bij storingen, wijzigingen, calamiteiten is de CoJ degene die bepaalt hoe e.e.a. verder verloopt.

Judges / kwalificatie BHS

  • Hoe ziet een jurypanel eruit?
    Bij barbershop zijn 3 categorieën waarop gejureerd wordt:
    – Singing
    – Music
    – Performance.
    Voor elke categorie zijn er tijdens Festival Sing!2023 2 juryleden aanwezig, allen vanuit de Barbershop Harmony Society uit Amerika. Voor de namen zie: www.hollandharmony.nl/2023-sing-nl-juli/#Jury
  • Kan mijn kwartet/ons koor zich kwalificeren om naar een BHS Internationale conventie in Amerika te gaan.
    Dat kan. Wij maken gebruik van een dubbel BHS panel, en dan is kwalificatie mogelijk.
    Het koor moet een minimaal percentage scoren tijdens de competities van ons festival. Zie de Contest Rules op de website.
    Het kwartet moet minimaal 4 verschillende songs zingen en daarbij aan een gemiddeld percentage voldoen om te mogen kwalificeren. Zie de Contest Rules op de website.
    Holland Harmony is geaffilieerd met BHS en derhalve kunnen onze aangeslotenen zich kwalificeren.
    Of dat voor overige internationale organisaties ook geldt, is afhankelijk van de samenwerkingsovereenkomst die zij hebben met BHS. Raadpleeg hiervoor het bestuur van je eigen barbershoporganisatie.
  • Zijn er powercoachings of terugkoppelingen door de judges?
    Er zijn géén powercoachings, wél twee coachings under glass op zaterdagmiddag na afloop van de koorcompetitie. Met de judges wordt nog overlegd of er op een andere wijze terugkoppelingen aan de koren en kwartetten zijn.
  • Waarom zingen kwartetten 2 songs, maar moeten ze 3 (of 4 songs) instuderen?
    In de competitie overdag zingen kwartetten 2 songs. Als ze in de finale komen ’s avonds moeten ze één nieuwe song zingen, en één song mogen zij herhalen. Als een kwartet zich wil kwalificeren voor BHS, dan moet het kwartet in de finale 2 nieuwe songs zingen. Als een kwartet dat zich wil kwalificeren voor BHS niet in de finale komt, maar wel over de eerste 2 songs het vereiste percentage heeft gehaald, wordt het kwartet als mic warmer uitgenodigd in de finale om hun 2 andere songs voor de jury te zingen.

Diversen

  • Wat is een coaching underglass?
    Een kwartet of koor wordt gecoacht terwijl publiek toekijkt en luistert, waar de toehoorders ook veel van kunnen leren. Op zaterdagmiddag, na afloop van de koorcompetitie, wordt één kwartet en één koor gecoacht door de judges, waarbij publiek aanwezig mag zijn. 
  • Wat houdt de publieksprijs in?
    Publiek in de zaal kan vrijdag overdag via de app één stem uitbrengen op het kwartet dat zijn/haar hart heeft gestolen, om welke reden dan ook.
    s’ Avonds wordt de publiekswinnaar kwartetten bekend gemaakt. 
    Publiek in de zaal kan zaterdag overdag via de app één stem uitbrengen op het koor dat zijn/haar hart heeft gestolen, om welke reden dan ook.
    Na afloop van de koorcompetitie wordt de publiekswinnaar koren bekend gemaakt.
    De publiekswinnaars krijgen een plekje in de zaterdagavond show, tenzij zij ook de gouden medaille hebben gewonnen (dan wordt het één optreden).
  • Hoe ziet de zaterdagavondshow eruit?
    De gouden medaillewinnaars treden op (2 kwartetten en 1 koor), de publiekswinnaars treden op (1 kwartet en 1 koor), 3 bevriende koren treden op en de speciale gast Midtown.
  • Mogen we in de show ook andere liedjes zingen?
    De winnaars en gasten die in de show komen mogen zingen wat ze willen, binnen de tijd die daarvoor staat.
    Aan de publiekswinnaars vragen we de winnende package te zingen, immers: dáárom heeft het publiek hen gekozen, en niet iedereen heeft het gezien of gehoord!
  • Kunnen we afterglowen in het theater?
    Jazeker, na afloop van de competities, finale en show is er voldoende ruimte en gelegenheid in de grote beneden foyer van het theater om te afterglowen. 
    Mocht je in je hotel willen afterglowen, hou er dan rekening mee dat er ook andere gasten dan barbershopzangers kunnen logeren!
  • Is er een programmaboekje?
    Nee, we hebben geen gedrukt programmaboekje, maar de programma’s en achtergrondinformatie zijn te vinden op de app HH Festival. Verkrijgbaar via Appstore (Apple) en Google Playstore. Download de app thuis indien mogelijk zodat je je al wat kunt inlezen.
    De app is vanaf ca. 15 maart actief.
  • Worden er foto’s gemaakt?
    Ja, tijdens de competities worden officiële foto’s gemaakt door Edith Kool; de foto’s zijn na afloop van het Festival gratis te downloaden via een link, die nog bekend gemaakt wordt. Foto’s mogen vrij gebruikt worden onder vermelding van de fotograaf Edith Kool.
    Tijdens de informele momenten, zoals afterglows en lunches etc. worden foto’s gemaakt door Eric Ideler. Ook deze zijn na afloop gratis te downloaden en vrij te gebruiken onder vermelding van de fotograaf Eric Ideler.
  • Worden er beeld- en geluidopnamen gemaakt?
    Ja, de technische medewerkers van RoPro maken video opnames, die later zullen worden geüpload op het YouTube Kanaal van Holland Harmony, waarna ze voor eigen gebruik kunnen worden gedownload. Voor plaatsen op je eigen YouTube kanaal (openbaar) of je website: informeer naar de auteursrechten/legalisatievoorwaarden etc.
  • Waar kan ik de kleuren voor de lichtachtergrond zien?
    Op deze pagina. Je kunt per song gebruik maken van 2 kleuren.
  • Kan ik de opgegeven songs of de volgorde waarin we ze zingen, nog wijzigen?
    De songs en de juiste volgorde moeten uiterlijk 1 maart bij de festival leiding bekend zijn, via het registratieformulier deel 2, óf via een email aan sing2023@hollandharmony.nl
    Wijzigingen mogen eventueel nog worden doorgegeven aan de CoJ tot uiterlijk twee uur voor aanvang van de betreffende competitie. Zie het competitie-reglement artikel 3d: www.hollandharmony.nl/2023-sing-nl-juli/#Contestrules
  • Ik heb me als vrijwilliger aangemeld. Wat moet ik doen, waar moet ik me melden?
    Heel fijn dat je ons als vrijwilliger wilt helpen. Als het goed is heb je inmiddels een schema met de indeling en de taak/functie ontvangen. Meer details volgen nog.
    Als je nog niets gehoord hebt, is er wellicht in de communicatie iets misgegaan. Mail dan even met sing2023@hollandharmony.nl
  • Is er EHBO tijdens het Festival aanwezig?
    Theater Orpheus heeft, zoals wettelijk verplicht, bij evenementen als het onze een aantal medewerkers met BHV (Bedrijfshulpverlening) in dienst, die tijdens ons evenement werkzaam zijn.
    Bij een ernstige situatie: bel altijd 112 !