Online Harmony College 2021

Vanwege de Corona pandemie kon er geen fysieke Harmony College worden georganiseerd. Maar de Educatie Commissie heeft toch een indrukwekkend leerzaam weekend kunnen organiseren. In dit schema zie je hoe het ‘zoom’ programma ons toch bij elkaar heeft gebracht.

Overzicht van speakers en classes

Andrew Rembecki

Andrew Rembecki is een BHS Certified Singing Judge en woont tegenwoordig in München, Duitsland. Hij is zangdocent en assistent dirigent van Herrenbesuch, een mannenkoor in München. Hij behaalde zijn undergrad en masters in Muziekeducatie aan de Northwest Missouri State University en gaf zes jaar les als koordocent op openbare scholen. 
Voorheen was hij assistent dirigent van Central Standard, die een zilveren medaille behaalde tijdens de BHS conventie in 2016, en was 10 jaar lid van dit koor. Hij barbershopt al meer dan 15 jaar en behoorde tijdens verschillende evenementen tot de faculty waaronder Harmony University, BinG! Harmony College en Holland Harmony HACO. Reizen is één van zijn favoriete bezigheden en houdt er heel erg van om de wereld over te reizen om zangles te geven en te coachen.

Classes:

Sat 3A: Singing Anatomy – Basics
Hoe werkt zingen? Leer de basisprincipes van het zingen en waarom het belangrijk voor ons is om te weten hoe de stem werkt.

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Sun 2A: Identifying Vocal Inefficiencies (PVIs under glass)
Waar luisteren we naar in een zangstem? We laten vrijwilligers zingen (over zoom) en proberen een aantal gebieden te identificeren om de efficiëntie te verbeteren.

Sun 4B: Technology in Rehearsal
Tijdens de pandemie worden we uitgedaagd om nieuwe manieren te vinden om technologie tijdens de repetitie te gebruiken. We zullen bekijken wat beter werkt tijdens online repetities dan tijdens live repetities, en wat we kunnen vermijden.

Anna Rosenberg

  • Ik ben de eerste barbershop judge ooit die niet oorspronlijke Engels spreekt. Ik behaalde mijn certificering in Showmanship in 2019 (dit is het hoogst haalbare in SAI).
  • Mijn vader bracht Barbershop naar Zweden in de jaren ‘60 nadat hij het had gehoord in Minnesota.
  • Ik ben Master Director van de Pearls of the Sound, Harmony Classic small en midsize kampioenskoor en 5e tijdens de Internationals in 2018
  • Samen met mijn man, Henrik, en een aantal anderen hebben we vorig jaar een mixed koor opgestart genaamd Northern Stars. Onze leden bestaan uit mannen en vrouwen uit alle Scandinavische landen en we zouden voor de eerste keer deelnemen aan een conventie tijdens de BinG! in april 2020.
  • Ik heb door de jaren heen met zowel dames als mixed kwartetten meegedaan aan verschillende conventies

Classes :

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Barry Clinton

Barry sloot zich in juni 1988 aan bij zijn eerste barbershopkoor (het Nottingham gateway-koor) en nam datzelfde jaar deel aan de Northern Prelims in Sheffield.
In 1990 trad hij toe tot het Hallmark of Harmony Chorus in Sheffield en won in hetzelfde jaar in Bournemouth onder leiding van John Grant zijn eerste gouden koormedaille.

Hij won nog eens 3 gouden en twee zilveren medailles met Hallmark en werd halverwege de jaren 90 Lead section leader.
Barry heeft tijdens zijn jaren in de Barbershop in verschillende kwartetten gezongen (en deelgenomen aan conventies).

In 2007 werd Barry een gecertificeerd BABS judge en heeft gejureerd bij BABS, LABBS en IABS conventies.
In 2008 werd Barry dirigent van Sheffield Harmony Chorus en dirigeerde hen meerdere keren tijdens Sweet Adelines conventies.
Barry viert dit jaar zijn 33-jarig bestaan als lid van BABS en is nu de zangcoach voor het Grand Central-koor in Nottingham.
Barry is de huidige voorzitter van het BABS Contest & Judging team.

Classes:

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Cay Outerbridge

Cay Outerbridge is een Barbershop manusje-van-alles; veelgevraagd arrangeur, certified BHS Music Judge en koordirigent op internationaal niveau. Hij zingt in Daily Special, een District kampioenskwartet en geeft vanuit zijn huis in Boston, Massachusetts, zang- en arrangeerles.

Classes:

Sat 9B: Jamulus Rehearsal Techniques
In deze workshop deel ik wat ik heb geleerd in de afgelopen maanden tijdens het leiden van koorrepetities op Jamulus. Verder zal ik technische suggesties en ingebouwde opties tot optimalisatie voor een repetitie via Jamulus met jullie delen. Daarnaast bespreek ik ook pedagogische implicaties voor het leiden van een groep in een omgeving waarin we elkaar niet zien. 
Belangrijk: Deze workshop gaat NIET over het instellen van Jamulus zelf; het gaat erom hoe we dit programma zo goed mogelijk kunnen gebruiken nadat je het aan de praat hebt gekregen. 

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Sun 5B & 6B: Beginning Arranging
Deze workshop richt zich op essentiële informatie voor iedere beginnend arrangeur. We bespreken Barbershop akkoorden, termen, voicings en hoe je moet harmoniseren met een melodie.
Voorgesteld vereiste: Basiskennis muziektheorie (noten en tertsen kunnen lezen).

Cy Wood

Cy groeide op als een 3e generatie barbershopper. Hij trad officieel toe tot de BHS op 15-jarige leeftijd en zong met The Gateway Chorus in Pocatello, Idaho. Momenteel zingt Cy bas in het kwartet Half and Half en bariton met een BHS Top Ten Chorus, Southern Gateway Chorus in Cincinnati, Ohio, waar hij ook de Performance Director is. In het recente verleden zong Cy in NYC met Voices of Gotham en een MAD-kwartet, On Tap. Als coach en choreograaf is zijn werk op vele internationale podia uitgevoerd, waaronder Carnegie Hall. Als voormalig Broadway-artiest en producer, en een huidige docent theater en stem, houdt Cy ervan om op te treden voor publiek over de hele wereld.

Classes :

Sat 7a – Look to the Lyric!In deze sessie gaan we dieper in op de teksten die we zingen en hoe we gepaste, authentieke, non-verbale communicatie / fysieke beweging in onze stukken kunnen brengen nadat we hebben bestudeerd welke woorden we moeten benadrukken.

Sun 8a – We, The Storytellers
In deze sessie leren en oefenen studenten pedagogische acteermethoden om hun publiek te betrekken bij briljante verhalen. Ja! Zelfs tijdens het zingen van barbershop!

David Sangster

David is de dirigent van Forth Valley Chorus, gevestigd in Edinburgh, Schotland. Hij is sinds 2005 muzikaal leider bij FVC en leidde hen naar meerdere gouden medailles en recordscores in Sweet Adelines International Region 31 (Verenigd Koninkrijk en Nederland) en uiteindelijk naar de allereerste Britse koor-top 10 finish op International in New Orleans in 2019 na een 11e plaats finale in Las Vegas in 2017.

Hij heeft zich oorspronkelijk ontwikkeld als pianist en heeft een diploma pianoleraar behaald van The Guildhall School of Music, maar heeft ervaring in jazz, swing, traditioneel Schots, muziektheater, klassieke koren en natuurlijk – barbershop!

Hij is een vocale arrangeur (een aantal van zijn arrangementen werden gezongen tijdens de internationale finales) en coacht regelmatig koren en kwartetten in het hele Verenigd Koninkrijk.

In 2018 werd hij uitgenodigd om Momentum, het gemengde barbershopkoor te dirigeren, waarmee hij tijdens de BABS-conventie een gouden medaille won met een recordscore. Hij werd opnieuw uitgenodigd om Momentum te dirigeren tijdens de BinG! World Mixed conventie in 2020, maar helaas kon dat niet doorgaan!

Classes:

Sun 3B: Directing Gestures – de mogelijke effecten die de bewegingen van een dirigent kunnen hebben op onze muziek en uitvoering

“Arm wavers” noemen ze ons, maar alle dirigenten weten dat er veel meer aan de hand is dan dat!

Deze workshop kijkt naar het gebruik van armen, handen, vingers, gezicht en het hele lichaam, en enkele manieren waarop een dirigent zangers kan helpen bij het realiseren van betere frasering, klinkers, klankvorming, aanzetten, ‘cut-offs’ (en waarom die term opnieuw  moeten worden bekeken!), toonstroom, woordlevering en koorkunst.

Er zullen verschillende tools en benaderingen worden onderzocht, waarbij we ons bewust zijn van repetitie versus uitvoering bij het onderzoeken wanneer we ze zouden kunnen gebruiken. Het doel is niet om voor te schrijven of te dicteren, maar om een reeks ideeën aan te reiken die dirigenten zelf kunnen uitproberen, aan hun toolbox kunnen toevoegen of zelfs kunnen bevestigen dat ze al een betere manier hebben en zich er goed bij voelen!

Sun 5A: Bringing Music Alive
De meesten van ons zijn hier omdat we actief zijn in de barbershop. Maar in welke muziekdiscipline we ook werken, ik vind dat we onze muzikale zielen op nieuwe manieren moeten voeden en inspiratie moeten halen uit andere genres. Zoveel muzikale waarheden en esthetiek zijn universeel van toepassing en kunnen elke muziekstijl verrijken.

Tijdens deze workshop kijken we heel goed naar een korte passage met muziek van buiten de barbershop, beginnend met notities op de pagina tot de voltooide uitvoering, en uiteindelijk horen we twee heel verschillende interpretaties. Het doel is om het denken en de creativiteit over onze eigen artistieke keuzes te stimuleren, een ‘vocale’ lijn te verlevendigen en misschien zelfs ons begrip van muziek zelf te verrijken.

Kom met een open en nieuwsgierige geest…. en hart!

Katie Taylor

Katie Taylor is al 33 jaar barbershopper en lid van Harmony, Inc. Ze is dirigent van Northern Blend Chorus die 2 keer goud hebben gewonnen en is drievoudig internationaal kwartetkampioen. Ze heeft gediend in de International Board en als jeugdcoördinator in Area 3. Ze coacht geregeld koren en kwartetten, geeft privé zanglessen en heeft in de faculty gezeten voor Harmony University, BinG! en talrijk Harmony, Inc. evenementen. In haar ‘echte leven’ geeft Katie, al 24 jaar, les in K-12 muziek en theater op een kleine school in New York. Ze is gelukkig getrouwd met Ricky en heeft twee volwassen zoons, Gavin en Zachary.

Classes:

Sun 6A: Involving YOUTH in your show
Als je op zoek bent naar ideeën hoe je jongeren kunt betrekken bij je koor of concerten en manieren om contact te leggen met scholen en muziekdocenten, dan is dit dé workshop voor jou! We bekijken voorbeelden van ideeën die succesvol zijn geweest en brainstormen over nieuwe mogelijkheden. 

Sun 8B: Learning to sight sing
Leer de basis over bladmuziek lezen door gebruik van solfège en nummers. Het is makkelijker dan je denkt!

Kerstin Greaves

Kerstin is een organisator, MC van verschillende Barbershop-evenementen in Duitsland en Europa. Als zangeres in Duitse en Nederlandse vrouwen- en gemengde kwartetten zoals SPLASH !, Green Eyes, CONNECTION, BAM !, HASHTAG, en in Duitse koren als Ladies First en Heavy Medal Chorus, behaalde ze nationaal en internationaal succes in onze Barbershop-wereld. Sinds 2019 maakt ze deel uit van het German BinG! Coaching Certificatieprogramma. In januari 2021 nam ze als lid van de faculty en zangcoachpanel deel aan de Virtual Midwinter Convention van de Barbershop Harmony Society

Na haar afstuderen aan de muziekschool, studeerde ze muziek en Duitse taal aan de Karl-Marx-universiteit in Leipzig en de Humboldt-universiteit in Berling en zette ze haar klassieke zangopleiding voort aan de Semperoper in Dresden. Na de geboorte van haar twee kinderen besloot ze zich volledig te concentreren op een carrière in de muziek. Ze is nu zangleraar / coach en koor / orkestleider en zangeres. In 2018 begon ze haar aanvullende 3-jarige studie aan het Complete Vocal Institute in Kopenhagen om een ​​gecertificeerde CVT-zangeres / docent te worden.

“My ambition is to use these techniques to help singers find their very best voice.”

Classes :

Sat 2B: Complete Vocal Technique translated into Barbershop
Het doel van deze workshop is om te laten zien hoe Complete Vocal Technique een sterke ondersteuning kan bieden voor barbershop, waardoor je op een natuurlijke en gezonde manier geluiden kunt produceren.
We zullen ingaan op de technieken die nodig zijn om je artistieke doelen te bereiken en om je toegang te geven tot alle geluiden die de menselijke stem kan produceren. Alle geluiden zijn waardevol voor je persoonlijke repertoire en met dit in gedachten zullen we veel uitproberen en zingen.

Sun 3A: Myths about vocal techniques, diagnoses and causes of voice problems
Online lessen kunnen een geweldige manier zijn om veel nieuwe dingen te leren. Dit kan natuurlijk door herhaling, maar de online ervaring biedt je de kans om nieuwe dingen uit te proberen in een vertrouwde en veilige omgeving.
We behandelen de waarheden en mythen over toondoofheid, heesheid, intonatie, eet-, drink- en leefgewoonten. We zullen tips en trucs delen die je kunt gebruiken voor zelfcorrectie terwijl je zingt en praat. We zullen vele gebieden en technieken onderzoeken – zodat je op een gezonde manier toegang krijgt tot je beste stem.

Kim Newcomb

Kim Newcomb is een actieve zangdocent, coach en maker van teach tracks, gevestigd in Indianapolis, Indiana. Ze heeft altijd een voorliefde gehad voor muziek en heeft er interesse in anderen te helpen hun stem te vinden. Kim studeerde aan de University of North Texas en heeft een bachelordiploma in vocale muziekeducatie. Ze heeft veel ervaring met zingen en lesgeven in alle muziekgenres, maar haar meest favoriete om mee op te treden is Barbershop. Kim heeft ervaring met zingen met zowel barbershopkwartetten als koren op een internationaal competitief niveau, en dient als clinicus op harmoniekampen door het hele land. Ze zingt momenteel in een gemengd kwartet, Half and Half, een vrouwenkwartet, The Ladies, en is de dirigent van Capital City Chorus.

Classes:

Sun 9A: ‘How I warm up’ and Q&A
Een serie van Kim’s favoriete vocale oefeningen die ze gebruikt om zichzelf op te warmen en waarom ze die oefeningen leuk vindt. Gevolgd door een Q&A.

Marlous Luiten

Marlous Luiten is dirigent van Route Sixteen en nog 3 andere koren. Sinds 2012 is ze fulltime aan het werk als koordirigent en zangcoach. Altijd bezig met nieuwe dingen leren en bijscholing. In 2018 heeft ze een jaar de Master Vocal Leadership gevolgd aan het conservatorium van Tilburg. Maar diep in haar hart is Marlous vooral een theaterbeest. Zeven jaar lang stond zij zelf op het theaterpodium met haar a capella groep Femmage. Alles wat ze daar geleerd heeft past ze nu toe bij haar eigen koren. En dat blijkt prima te mixen!

Classes :

Sat 3B: Warming up & re-energizers on- en offline
De start van een repetitieavond is van groot belang. Hier is iedereen nog fris en kun je de “mood” een bepaalde richting op sturen. In de ruim 8 jaar dat Marlous koordirigent is heeft ze een heel breed scala aan warming-up oefeningen verzameld die als doel hebben om de koorleden “open” te zetten. Om expressie te stimuleren, ze uit hun comfort-zone te halen, te laten improviseren, fouten durven laten maken etc etc. Voor elk doel een oefening. 

Sat 6B: Hersengymnastiek
Of het nou is om een lange workshopdag even te onderbreken of om leuke focusoefeningen te doen: ook uit de verzameling van Marlous: allerlei oefeningen om je hersenen even te resetten. Trainen om meerdere dingen tegelijk te kunnen heeft uiteindelijk ook veel voordelen voor je performance in het koor. Dat wordt lachen!

Mirjam van den Boogaard

Mirjam van den Bogaard is theatermaker, actrice, regisseur en dramadocent en heeft gestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Ze geeft dramalessen en workshops op diverse scholen en regisseert allerlei producties. Verzorgt o.a. met Elke Vierveijzer en Sophie Ruthven-Stuart maatwerk theateropdrachten en workshops voor de EU, Nederlandse Opleiding Tentoonstelling en vele instellingen en scholen. Ook maakt ze kleinkunstvoorstellingen die ze speelt in kleine zalen en op festivals. Onder Boomgaard Theaterproducties speelt ze samen met Izak Boom in muzikale kindervoorstellingen uit eigen atelier. Theaterhuis Gorinchem is haar initiatief en biedt theaterlessen en workshops aan voor kinderen en volwassenen.

Classes:

Sun 1A: Acteerles voor zangers!
Acteren! Makkelijker gedaan, dan gezegd!
Natuurlijk komt er meer bij kijken dan alleen maar ‘doen’ of zomaar wat tekst op ratelen. ‘Waarachtig acteren’ komt voort uit een combinatie van techniek, lef, emotioneel inlevingsvermogen en taalgevoeligheid. Wat bij een lied zingen niet anders is. Deze combinatie zorgt ervoor dat een menselijk conflict geloofwaardig in woord en gebaar wordt uitgedrukt. Neem deel aan deze online acteerworkshop en ervaar het zelf!
Wat kun je verwachten? Een 50 minuten durende online drama les verzorgt op een gepassioneerde en dynamische wijze. Gedurende deze les gaan we door middel van diverse improvisatie oefeningen je techniek uitbreiden. Je krijgt tips en aanwijzingen waardoor je je vrijer gaat voelen en steeds meer vertrouwd raakt met acteren. Acteren is vooral doen, dus we gaan interactief aan de slag!

Nancy Kelsall

Ik hou van alle muziek en van barbershop – ik ben een trots lid van Sweet Adelines en LABBS. Mijn koor concurreert in Sweet Adelines en sinds 2005 neem ik deel met mijn kwartet en als Singing Judge bij LABBS. Mijn vader was een clubzanger en liet me kennismaken met een voorliefde voor alle soorten muziek. In 1989 sloot ik me aan bij de White Rosettes en ontwikkelde een passie voor barbershop. Ik heb in twee kwartetten gezongen, Eu4ia (lead) en de Mix (bariton), die beide LABBS, SAI region 31 en Europese gouden medailles wonnen. Eu4ia werd 12e in de wereld bij Sweet Adelines International in 2005. Ik dirigeer Heartbeat (SAI) sinds 2011. Zij zijn de huidige regionale kampioenen met een van de hoogste regionale scores ooit. Ik heb ze van 74% tot 85% gebracht. In mijn normale leven heb ik een prachtige dochter van 10 jaar en een prachtige (zeer geduldige) echtgenoot. In mijn professionele leven ben ik advocaat. Ik zeg nooit nee tegen een glas rode wijn.

Classes:

Sat 4B: Things learnt (and mistakes made) take a chorus from 74% to 84%
Deze workshop zal de belangrijkste elementen van een score bekijken, van een midden B tot een A score, vanuit het standpunt van een Singing Judge. Hierbij kijken we ook de stappen die Heartbeat Chorus heeft gezet om van een B naar B+ naar A score te gaan en wat er nog nodig is om nog hoger te kunnen scoren.

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou! Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties. Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten? Waar worden we op beoordeeld? Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar! 

Norbert Hammes

Norbert zingt sinds 1987 Barbershop. Daarvoor zong hij in een jongenskoor, later in kerkkoren en een dubbelkwartet. Hij is een van de oprichters van ‘Erster Kölner Barbershop Chor’ en de Duitse Barbershop-organisatie BinG! waar hij 14 jaar lang bestuurslid was. Hij zong in verschillende kwartetten, waaronder de kampioenskwartetten VIERTAKT en TONIKUM uit 1993 en 2014.
Hij dirigeert Barbershop Blend, een vrouwenkoor uit Geldern en een gemengd koor genaamd Heavy Medal Chorus. Norbert is momenteel kanditaat in het voorprogramma voor Judges voor de Barbershop Harmony Society.

Classes:

Sun 1B: How to find opportunities in the music
Tijdens deze workshop gaan we kijken naar de kansen die de arrangeur in het arrangement heeft gestopt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een neerwaartse swipe, welke gevoelens veroorzaakt het? Of wat is de betekenis van een unisono van alle stempartijen? We leren een methode zodat we weten waar we naar moeten zoeken!

Rob van der Meule

Rob is afgestudeerd aan het Brabants conservatorium (klassiek solozang) en als geautoriseerd docent Complete Vocal Technique docent in Kopenhagen.

Hij vertolkte grote musicalrollen in binnen- en buitenlandse theaters. Zo was hij te zien als o.a.  ‘Max von Mayerling’ in ‘Sunset Boulevard’, ‘Javert’ in ‘Les Misérables’, ‘Koos de theaterkat’ in ‘Cats’ en ‘Kapitein Haddock’ in ‘Kuifje’. Op dit moment geeft hij les aan de Muziekschool Zeeland, is hij hoofdvakdocent zang aan de pop-afdeling van het conservatorium in Gent en is hij vast gastdirigent in Kopenhagen aan het Complete Vocal Institute en heeft hij een eigen lespraktijk thuis. Hij coacht zangers, koren en dirigenten, verzorgt clinics, workshops en masterclasses op het gebied van zangtechniek, interpretatie, slagtechniek, koormethodiek en koorpresentatie (choreografie). Tijdens korenfestivals neemt hij regelmatig plaats achter de jurytafel. 

Als dirigent heeft hij 3 koren onder zijn hoede: Sea Sound Singer en het Scheldeloodsenkoor – beide uit Vlissingen en Koor Lichte Muziek A58 wat al sinds de oprichting in 1999 onder zijn leiding staat. 

Classes:

Sat 8B: Repetitie Analyse
Het opsporen van oorzaken wanneer er problemen zijn met het instuderen van de partituur. Effectieve tools om problemen te analyseren, op te sporen en te verhelpen.

Sun 4A: Het kleuren van je stem
Van Country & Western tot opera… Hoe pas ik mijn klankkleur aan. Met effectieve tools, duidelijke uitleg en oefeningen.

Simon Lubkowski

Simon is de oprichter en muzikaal leider van ‘The Collective’ en ‘The Collective Youth Chorus’, beide gevormd sinds de Covid 19-pandemie. Hij is ook de lead van de 2018 BABS Quartet Champions ‘The Locksmiths’, muzikaal leider van BABS Chorus ‘Tuxedo Junction’, oprichter en muzikaal leider van het nieuwe UK Mixed Chorus ‘Lux A Cappella’, oprichter en lead van A Cappella Quartet ‘The Simpletones ‘, oprichter en muzikaal leider van’ The Knighton Community Choir ‘in Leicester, VK, en is Director of Music aan een school in Leicestershire, waar hij de afgelopen 16 jaar muziek heeft gedoceerd op scholen in het VK.
Hij is momenteel in opleiding om BABS Singing Judge te worden, en is zowel een vocale arrangeur als guide track producer en vocale coach, en vindt daarnaast ook nog tijd voor zijn vrouw en vier kinderen!

Simon is sinds 2013 betrokken bij UK Barbershop en zong met BABS Chorus ‘Hallmark of Harmony’ sinds hij werd uitgenodigd door hun toenmalige assistent dirigent, Tim Briggs (Simon was een paar jaar eerder Tim’s muziekleraar geweest!). Hij is actief in het promoten van jongeren in Barbershop, met de vorming van Lux A Cappella Youth Chorus en als docent en vocale coach van de huidige LABBS Youth Quartet Champions ‘Neopolitan’. Hij was ook de BABS 2019 ‘Barbershopper of the Year’ en finalist in de BHS ‘Barbershopper of the Year’ awards in 2019.

Simon vindt het geweldig om twee sessies te geven tijdens de Online HACO en hoopt persoonlijk aanwezig te zijn zodra de beperkingen zijn opgeheven en we allemaal weer samen kunnen zingen en leren!

Classes:

Sat 7a: Building & Maintaining and Exceptional Chorus Culture
Of het nu online of persoonlijk is, de koorcultuur is cruciaal voor succes. Leer ideeën, concepten en technieken om je koorcultuur te laten bloeien!

Sat 10B: Engaging Online Rehearsals
Leer tips en technieken om je online repetities interessant en betrokken te houden!

 

Steve Scott

Steve Scott is the Online Education Curriculum Manager in the Music Education Department for the Barbershop Harmony Society. Additionally, Steve is an active researcher, presenting at national and international music conferences. His research interests include the biophysiology of the barbershop singing voice, barbershop acoustics, and barbershop history. He is a certified Singing judge and is a frequent faculty member for Harmony University where he teaches voice techniques and vocal pedagogy. Steve is active as a voice teacher, youth chorus clinician, coach, and chorus director, and has sung in various quartets and choruses, including the medalist chorus Central Standard of Metro Kansas City, where he served chapter as Vocal Coach. Steve now serves as the Vocal Coach of the 2018 5th place Music City Chorus in Nashville TN.

Classes:

Sun 2B: Navigating the Passagio
Het overgangspunt van borststem naar kopstem naar falsetto kan lastig zijn. Deze workshop bespreekt wanneer/hoe je fysieke en akoestische aanpassingen kunt maken om efficiënter in de hoogte te kunnen zingen.

Sun 7B: Lifespan Vocal Development
Wat gebeurt er als de stem ouder wordt? Wat kan er worden gedaan om verlies van kracht, levendigheid en adem te voorkomen? Wat zijn de voordelen van een senior stem?

Stuart Sides

Stuart is een zang- en performance coach gevestigd in Nederland. Hij is koordirigent en kwartetzanger met tal van nationale en Europese medailles en kampioenschappen. Stuart is ook een vaste coach bij Harmony Colleges, Directors ‘Colleges, Quartet Schools in heel Europa en Harmony University.

Stuart heeft een gevarieerd vocaal leven gehad sinds hij op zijn 6e voor het eerst begon te zingen in kerkkoren. In 1978 (toen hij 9 was) begon hij in de Barbershop, maar sindsdien heeft hij ook in gemengde a capella groepen en klassieke koren gezongen. Echter was hij vooral actief met zingen in vier Engelse Nationale kampioenskwartetten in 1993, 1994, 2004 en 2005 (bas, bariton, lead en bariton) en vertegenwoordigde hij zijn land elke keer op de internationale kampioenschappen. Sinds zijn verhuizing naar Nederland heeft hij in 3 Nederlandse kampioenskwartetten gezongen: als baritone in Xperience (2008), als baritone in Trademark (2011) en als tenor in Maelstrom (2015). Dit laatste kwartet plaatst Stuart in een zeer kleine groep mensen die in alle stempartijen gouden kwartetmedailles heeft gewonnen! Momenteel zingt Stuart bas in BinG! mannenkwartet, Foreign Affair!

Zijn carrière als dirigent begon in 1984 (op 15-jarige leeftijd) met een barbershopkoor. Sindsdien dirigeerde hij zowel dames-, heren- en gemengde barbershop-, gospel- en popkoren. Hij heeft door de jaren heen nationaal en Europees succes behaald met zijn koren. Met name met zijn huidige koor, No Borders Show Chorus (SAI Region 31) als AA-kampioenen en vertegenwoordigers bij de SAI Harmony Classic-competitie in St Louis in 2018, waarbij het koor de ‘Most Entertaining Award’ won. Zijn vorige herenkoor, Momentum, won de Holland Harmony koorcompetitie in 2019, als eerste herenkoor in Nederland dat in de 80 scoorde! Als dirigent is Stuart actief bij Popkoor Heart & Soul, mixed voice a capella groep Chain Reaction en The New Harvest Singers, naast No Borders Show Chorus en interim-dirigent van T-SiNG!

Stuart woont in Hellevoetsluis met zijn vrouw Natascha.

Classes:

Sat 5B: Conversational Word Sounds
We bekijken het verschil tussen conversatie- en productiewoordgeluiden in de context van resonantie voor barbershop en hoe we erachter kunnen komen wat het beste zou moeten werken voor onze groepen.

Sat 7B: Characteristics of Choruses & Quartets at each level – Video analysis
We bekijken video’s van verschillende groepen en zoeken uit wat de kenmerken van hun optredens zijn die hen helpen bij het behalen van hun score (in termen van een barbershopconventie).

Theresa Weatherbee

Theresa Weatherbee is een Certified Performance Judge en Category Specialist bij Harmony, Inc. en dient de Barbershop Harmony Society als Performance Judge. Ze brengt haar wereld van theateropleiding en podiumervaring in haar coachingssessies, helpt artiesten om hun eigen podiumpersoonlijkheid te ontdekken en te ontwikkelen, terwijl ze hun totale performance-ervaring verrijkt.

Het bedrijf van Theresa, Engage on Stage™, is toegewijd aan het coachen van alle soorten artiesten die hun reeds bestaande performancevaardigheden naar nieuwe hoogten willen tillen en leren hoe ze geloofwaardigheid kunnen bereiken door middel van voortdurende opleiding en ontwikkeling. Theresa heeft lesgegeven, begeleid en gecoacht in Noord-Amerika, Europa, Rusland en Nieuw-Zeeland.

Theresa’s specialiteit, bekend om haar “allesverslindende passie” voor het podium, is het inspireren van artiesten om het podium te willen bezitten. Ze heeft meer dan veertig jaar op het podium gestaan ​​als zangeres en acteur, en haar werk stond voor de camera als achtergrondacteur in films en lokale tv-producties.

Classes:

Sat 10A: Judging categories across the organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Sun 7A: The Singing Actor
Stel je je prestaties voor op het hoogste entertainmentniveau, omdat je de vaardigheden hebt geleerd die nodig zijn om een van de beste te zijn. De Singing Actor werpt een nieuwe kijk op de performancevaardigheden van Barbershop in relatie tot de echte wereld van de uitvoering.

Sun 9B: Performance Reimagined
Feit: tijdens live repetities besteden we 85% van onze tijd aan muziek en zang. Wat is een betere tijd dan nu om meer te leren over performance skills en hoe we ze kunnen gebruiken via Zoom. Ga met mij mee in deze leerzame, leuke en interactieve les om nieuwe manieren van repeteren verkennen.

Tindra Thor

Tindra Thor is een ’Master 700’ dirigent en is de muzikale en artistieke director van Stockholm City Voices. Sinds december 2019 is ze de lead van het kwartet Milli Blink. Ze zingt ook tenor in het gemixte kwartet Potential Scandal (2018 World Champion Mixed Quartet & 2017 European Champion Mixed Quartet). Tindra’s werk is conceptueel gedreven en ze bouwt optredens vanuit een holistisch perspectief.

Classes:

Sat 5A/Sat 6A: Visual Plans and Choreography – Visualizing, Creating, Executing
Deze workshop introduceert ideeën over visuele planning en choreografie voor vocale groepen. De sessie is bedoeld om zowel wat stof tot nadenken te geven als het gaat om visuele concepten en choreografie, als om enkele praktische tips te geven voor het uitvoeren van al die fantastische plannen.

Valerie Taylor

Master Director, Vocal Dimension Chorus

Certified Sound Judge, Sweet Adelines International

Ik dirigeer Vocal Dimension Chorus in the Quartet of Nations, Sweet Adelines Region 31. Mijn koor heeft twee keer meegedaan aan de SAI Harmony Classic-competitie en won beide keren de zilveren medaille. We wonnen ook de publieksprijs in Baltimore in 2014 – het is mijn meest gewaardeerde bezit!
Ik ben gecertificeerd Sound Judge bij Sweet Adelines, erg trots dat ik de eerste persoon buiten Noord-Amerika ben die die rol vervult! Ik ben lid van verschillende Internationale Comités en ook actief in Regio 31 als lid van de Stuurgroep Onderwijs. Ik vertegenwoordig Regio 31 in het Barbershop in Harmony Committee, dat de 3 barbershop-organisaties uit Verenigd Koninkrijk samenbrengt in een harmonieuze samenwerking!

Classes:

Sat 9A: How we built both our Harmony Classic Show sets
In deze workshop zal ik uitleggen hoe Vocal Dimension Chorus de plannen heeft bedacht voor onze twee Harmony Classic-showsets, waaronder:
– Wat komt er eerst, het thema of de songs?
– Scripting en het belang van een verhaallijn
– De impact van je koorpersoonlijkheid
– We zullen ook fragmenten van de twee sets bekijken.

Sat 10A: Judging Categories across Organisations
Heb je altijd al willen weten hoe de judging categories in elkaar zitten? En waar ze nou precies allemaal op letten? Dan is deze sessie voor jou!
Tijdens deze sessie zal er een interactief gesprek plaatsvinden met meerdere judges uit verschillende barbershop organisaties.

Hoe wordt er vanuit verschillende organisaties beoordeeld?
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
Waar worden we op beoordeeld?

Dit is hét moment om je vraag te stellen aan de judges, we hebben er nu meerdere bij elkaar!

Wil Saenen

Wil Saenen is begonnen met barbershop in oktober 1989 in Vlissingen bij Sea Sound Singers o.l.v. Rob van der Meule. Kampioen geworden met dat koor (als bass) 1991 – 1993 – 1995. Toen het onbetwiste beste koor. Veel van Rob geleerd! Daarna dirigeerde ze zelf veel prijswinnende koren zoals The New Harvest Singers, sound Waves en momenteel Building Bridges Chorus. Zelf heeft ze ook in meerdere kwartetten gezongen en deelgenomen aan Conventies. Ze zingt met drie andere dirigentes in het kwartet From the Top. Wil is ook een veelgevraagd coach voor koren en kwartetten. 

Classes:

Sat 2A: Met een goede basis heb je eindeloze mogelijkheden
In een koor vertel je samen een verhaal. Je neemt het verhaal wat je wilt overbrengen met elkaar door. Je neemt de emoties door. Maar dat ga je zingen.. en dan komt het erop aan om genoeg tools te hebben om je verhaal mogelijk te maken. Het overbrengen van het verhaal moet ook technisch ondersteunt worden door de mogelijkheden, de kennis en kunde, van je koor. Je moet elkaar begrijpen. Dus een taal hebben waarmee je elkaar verstaat. En welke mogelijkheden zijn dat? Welke taal is dat? Welke begrippen zijn dat? En hoe moeten ze? En hoe repeteer je ze?  En dat alles in een notendop. Handvatten voor zangers.

Sat 4A: Met een goede basis heeft je koor eindeloze mogelijkheden
Samen met het koor vertel je een verhaal. Je neemt het verhaal wat je wilt overbrengen met elkaar door. Je neemt de emoties door. Maar dat ga je zingen.. en dan komt het erop aan om genoeg tools te hebben om je verhaal mogelijk te maken. Het overbrengen van het verhaal moet ook technisch ondersteunt worden door de mogelijkheden, de kennis en kunde, van je koor. Je moet elkaar begrijpen. Dus een taal hebben waarmee je elkaar verstaat. En welke mogelijkheden zijn dat? Welke taal is dat? Welke begrippen zijn dat? En hoe moeten ze? En hoe repeteer je ze?  En dat alles in een notendop. Handvatten voor dirigenten.