Slide save the date

PRESENTS

2023
March
24-25
Slide 1
Sing!
Slide 1
and perform . . .
Slide 1
. . . in front of a great audience and jury . . .
Slide 1
. . . in this grand theatre
Slide 1

Come together at Sing!

Nadat we het festival in 2021 hebben moeten overslaan, gaan we nu vol voor Sing! 2023. Sing! is een uitnodiging aan iedereen om mee te zingen: Doe mee aan de Holland Harmony competitie met je koor of kwartet! Die uitnodiging is ook gericht aan barbershoppers uit andere Europese landen. Zonder kwalificatie kunnen buitenlandse koren en kwartetten meedoen aan de internationale competities. Het festival is een ontmoeting voor iedereen die van barbershop zingen houdt..

Wat is nieuw in 2023?
De opzet van het festival is totaal vernieuwd! De grootste vernieuwingen hebben ermee te maken dat Holland Harmony minder leden heeft. We willen aansluiten bij internationale ontwikkelingen binnen de barbershop. Samenwerking met organisaties uit andere landen wordt steeds belangrijker om de toekomst van het barbershoppen zeker te stellen. Het aantal aangesloten koren en kwartten van Holland Harmony loopt geleidelijk terug. Daardoor is onze financiële armslag verminderd. Ook eisen de prijsstijgingen na de corona periode hun tol. Toch willen we een evenement met dezelfde kwaliteit neerzetten, met gecertificeerde BHS judges, een mooi theater en professionele opnamefaciliteiten. Door de keuze voor de nieuwe locatie en een internationale competitie hoeven we geen concessies te doen aan de kwaliteit van het evenement. Daarmee hopen we dat Sing! 2023 ook aantrekkelijk is voor veel barbershoppers uit andere delen van Europa.

Vind je het prettiger om deze informatie in een (printbaar) pdf -formaat te hebben klik dan hier: Update Festival Sing! 2023 

    Geen conventie maar festival!

De verandering van ‘conventie’ naar ‘festival’ was al voorzien voor 2021. Omdat die toen niet is doorgegaan, lichten we de keuze voor deze naamswijziging nog een keer toe.
We willen onze muziek een breder publiek geven. Daarvoor is het belangrijk duidelijk te communiceren. Een woord zoals conventie zegt een niet-barbershopper niet veel. Hij/zij zal zeker niet denken dat het met muziek of cultuur te maken heeft. De conventie is altijd een hoogtepunt in de Holland Harmony-kalender; de meesten van ons beschouwen het als een feestje. Natuurlijk er is een competitie, maar elkaar ontmoeten, samen zingen en lachen en plezier hebben zijn nét zo belangrijk. Een festival is tenslotte een feest met goede muziek, fantastische acts, ‘schitterende’ kleding en veel plezier met mede-festivalgangers. Om dat gevoel meer te benaderen en het toegankelijker te maken voor een breder publiek dekt de nieuwe naam ‘festival’ beter de lading dan conventie. 

  Nieuwe locatie: Theater Orpheus in Apeldoorn

Het ombouwen van een hal in een theater, zoals in Koninghof, kost veel tijd en mankracht. Die investering woog destijds op tegen alle voorzieningen die Koningshof bood: zoveel ruimte, een restaurant, bars, foyers en een hotel onder één dak. Met minder deelnemers weegt de ombouw naar een theater echter te zwaar op de begroting.
We zijn dus op zoek gegaan naar een bestaand theater waar ook ruimte was voor omkleden, inzingen, eten, performen, afterglowen en feesten. En met natuurlijk ook voldoende overnachtingsmogelijkheden in de buurt. Zo zijn we bij Orpheus in Apeldoorn uitgekomen. Een sfeervol modern theater, met een warm aangeklede grote theaterzaal waar meer dan 1000 bezoekers perfect zicht hebben op het podium. Er zijn moderne faciliteiten qua techniek, de eigen keuken van Orpheus biedt ons diverse caterings-opties, parkeren kan onder en rond het theater en we werken daar samen met een energiek team dat goed met ons meedenkt. Het theater ligt vlak bij het centrum van Apeldoorn, dus ook dicht bij restaurants en hotels.

Neem alvast een kijkje in het theater: www.orpheus.nl

Over overnachtingsmogelijkheden in Apeldoorn en omgeving (inclusief eventuele prijsafspraken met hotels voor onze deelnemers) informeren we jullie in de volgende nieuwsbrief. Over de maaltijden wordt uiteraard ook tijdig gecommuniceerd.

  Twee dagen

We hebben voor Sing! 2023 gekozen voor een tweedaags evenement: op vrijdag 24 maart de kwartetcompetities, op zaterdag 25 maart de koorcompetities en zaterdagavond de grote show. Tijdens de afgelopen edities van de Holland Harmony conventies werd de zondag ingevuld met korte powercoachings en een korte afsluitende show. We probeerden de zondag op te leuken met bijvoorbeeld de lipdub, maar al met al blijkt de zondag een dag te zijn waarop de deelnemers liever wat ‘uitdrijven’, elkaar nog even ontmoeten en napraten. Dat blijkt ook uit de evaluaties van 2019.

Of tóch drie …. ???
Het Festivalteam onderzoekt niettemin een alternatief programma op zondag, waarbij de binnenstad en bijvoorbeeld Paleis Het Loo betrokken worden. Jullie horen hier uiteraard zo snel mogelijk meer over.

  Kwartettencompetitie stapsgewijs

Dit is écht een belangrijke vernieuwing: we gaan de kwartettencompetitie stapsgewijs doen. Op vrijdag 24 maart vindt overdag de voorronde plaats. ‘s Avonds strijden de vijf beste kwartetten voor de medailles. Dat doen ze zowel overdag als ’s avonds met twee songs, maar in de finale met één andere song dan in de voorronde. In totaal studeert een kwartet voor de gehele competitie dus drie competitiesongs in.
Daarmee willen we de beste kwartetten vooral meer podium tijd geven. Om het op vrijdagavond aantrekkelijk te maken voor het publiek is voor een extra song gekozen. Het sluit bovendien aan bij BHS conventies, waar zelfs 4 songs (een dubbel packages) moet worden gezongen. Lager scorende kwartetten, die zich niet voor de finale geplaatst hebben, kunnen hiervan leren.
Voor koren gelden geen voorrondes. De zaterdagavond is vooral een show avond met de optredens van de beste koren en kwartetten en uitgenodigde gasten.

  Mannen, vrouwen en gemengd; alles in één competitie

Nóg een ingrijpende vernieuwing: barbershop was tot voor kort nogal strikt in gender: je had een vrouwen- of een mannenkoor of -kwartet, die in een aparte competitie uitmaakten wat het beste mannenkoor of vrouwenkoor of -kwartet was. Tegenwoordig is het gemengd barbershopzingen heel gebruikelijk. Ook tijdens de competities in 2023 maken we dat verschil niet meer. Door het afnemend aantal koren en kwartetten zijn er in de oude situatie nog maar weinig deelnemers in een aparte competitie. Voorts is er nu ruimte voor mixed koren en kwartetten.

Dat betekent dat er nu één Holland Harmony koorcompetitie is waar mannen-, vrouwen- en gemengde koren samen de competitie aangaan. Bij de kwartetten geldt hetzelfde. En dat is ook zo voor de internationale competities. Dus aan het einde van het festival hebben we één gouden koor, één zilveren, één bronzen, en zo ook bij de kwartetten.

  Internationale competitie

De internationale competitie is toegankelijk voor alle barbershopkoren en -kwartetten uit het buitenland. Zij hoeven zich daar niet voor te kwalificeren. Deze competitie staat helemaal los van de Holland Harmony competitie. De optredens van de internationale koren en kwartetten worden tussen de nationale koren en kwartetten gepland. Natuurlijk worden er niet eindeloos buitenlandse koren en kwartetten toegelaten. Is de competitietijd vol, dan sluiten we de inschrijving voor hen. Het zal ons festival mooier en interessanter maken met al die buitenlandse deelnemers. Wat is het leuk, als je bevriende koren en kwartetten die je in het buitenland hebt leren kennen, nu ook in Nederland kan ontmoeten.

Er is nu plek voor ongeveer tien buitenlandse koren en tien buitenlandse kwartetten, maar het uiteindelijke aantal hangt ook af van het aantal Nederlandse koren en kwartetten dat meedoet.

Bevriende koren en kwartetten in het buitenland
Een groot aantal van onze koren en kwartetten onderhoudt vriendschappelijke relaties met een koor of kwartet in het buitenland! Hoe gaaf zou het zijn als juist zíj naar onze competitie in 2023 komen! Aan jullie het verzoek om hen daarvoor te enthousiasmeren. De informatie die jullie nu ontvangen staat binnenkort ook in het Engels op de website, zodat je die kunt gebruiken. Uiteraard versturen wij ook de informatie naar heel veel koren en kwartetten in Europa.

Button_Sing_plat
2023 March 24- 25

  Jurypanel

We zijn nog in gesprek met Barbershop Harmony Society in Amerika over welke judges wij mogen uitnodigen. Namen zijn nu nog niet bekend. We houden jullie op de hoogte. Het reglement wordt uiteraard ook aangepast, zodat het bekend is vóórdat jullie je moeten registreren. We kiezen voor een dubbel panel BHS gecertificeerde judges, zodat Holland Harmony- en internationale koren en kwartetten zich rechtstreeks kunnen plaatsen voor de BHS Internationale Conventie in de Verenigde Staten. Een exclusieve mogelijkheid voor topkoren en -kwartetten in binnen- en buitenland die daartoe nog niet in de gelegenheid waren.

  Wat gaat deelname kosten?

Voor onze nationale deelnemers hebben we heel mooi nieuws: de registratieprijs gaat niet omhoog ten opzichte van 2019. En dat terwijl er veel meer kosten gemaakt moeten worden door ongelooflijke prijsverhogingen over alles, onder andere door corona, de inflatie en hogere personeelskosten. Dus als deelnemer betaal je € 115,- voor de registratie, net als in 2019. Hier zijn alle ticketkosten:

Deelnemer registratie

115

Passepartout

90

Kwartetten competitie
Vrijdag overdag

20

Top 5 competitie
Vrijdagavond

20

Koren competitie
Zaterdag overdag

30

Show of champions Zaterdagavond

30

  Aanmelden, registreren, loting van de volgorde

Binnenkort volgt een verzoek aan alle koren en kwartetten van Holland Harmony om zich aan te melden. Het gaat dan om een soort intentieverklaring dat je mee wilt doen. De definitieve registratie komt later. Op deze manier kunnen wij als organisatie inschatten hoeveel plek er is voor buitenlandse deelnemers. Weet je het nog niet; heb je eerst nog vragen over Sing! 2023: mail ons dan gerust, dan nemen we contact met je op. We willen namelijk heel graag alle aangesloten koren en kwartetten ontmoeten in 2023! Bij de Raad van afgevaardigden op 16 oktober 2022 hopen we de loting van de volgorde te kunnen doen, van koren en kwartetten die zich hebben aangemeld.

  Nog één ding: hulp gevraagd!

Ook de vrijwillige hulp in de organisatie wordt vernieuwd. We verzoeken jullie daarom alvast in je eigen koor of kwartet rond te vragen wie een dagdeel een vrijwilligerstaak voor zijn/haar rekening wil nemen. Daar staat een korting op de registratieprijs tegenover! We zoeken bijvoorbeeld marshalls (bij de deuren), couriers (die de koren en kwartetten halen voor hun optreden), social media interviewers, sterke krachten om onze techniek mee op te bouwen/af te breken, ondersteuning bij de infobalie van Holland Harmony, mensen (met geschikt vervoer) die de risers in Gorinchem kunnen halen/opzetten/terugbrengen en zo zijn er nog veel meer taken te verdelen. Het inzetten van vrijwilligers bespaart veel kosten en is erg leuk om te doen. Je krijgt een goed beeld van wat er letterlijk allemaal achter de coulissen wordt georganiseerd! Daarmee wordt de organisatie van het festival onze gezamenlijke inspanning. Opgaves kunnen worden gedaan bij de registratie van je koor of kwartet.

  Tot slot

In de loop van de komende maanden krijgen jullie nog veel meer informatie. Over gastoptredens kunnen we nu bijvoorbeeld nog niks verklappen; de besprekingen daarover zijn in volle gang! We hebben nog geen vragenlijst over jullie belichting tijdens optredens, we vragen te zijner tijd informatie over jullie koor/kwartet om te kunnen publiceren, we bedenken nog een nieuw ‘lopend vuurtje’ en ga zo maar door.

Info en contact
Als we aanvullende informatie hebben, zal die telkens op deze website pagina worden gezet. Heb je vragen of wil je iets aan ons kwijt ? 
Je kunt het Festival Team bereiken via sing2023@hollandharmony.nl

Het Holland Harmony Festival Team,

Rob Veltman, festivalmanager
Madelon Dingemanse-Droppert en Melanie de Jonge, competitiemanagers / CoJ’s
Marco Koopmans, financiën/registratie/vrijwilligers
Louis Smits, theater/techniek/facility
Maria Driessen, informatie en communicatie
Thea van Bergen, show & entertainment/secretariaat Festival Team


 

Het Festivalteam